Pompki rowerowe – na co zwrócić uwagę podczas ich wyboru?

Zakupu roweru nie można oddzielić od wyboru pompki. To odpowiednio napompowane opony zapewniają rowerzyście możliwość komfortowej i bezpiecznej jazdy. Jaką pompkę rowerową wybrać w zależności od posiadanego roweru oraz aktywności?

Pompka ręczna czy stacjonarna?

Podstawą przy wyborze pompki rowerowej jest decyzja o jej typie. Powinna być ona uzależniona przede wszystkim od aktywności użytkownika. Jeśli jest on weekendowym rowerzystą, zdecydowanie powinien postawić na mobilną pompkę ręczną, którą bez problemu będzie mógł zmieścić w plecaku na czas leśnych wycieczek. Jeśli jednak dla danego rowerzysty sprzęt staje się nie tylko narzędziem transportu czy cotygodniową rekreacją, najlepszym wyborem okaże się pompka stacjonarna. Prawidłowe ciśnienie w oponie zapewniające najmniejsze opory toczenia mieści się w wąskich granicach w zależności od rodzaju roweru. Aby je utrzymać, przy częstym korzystaniu z roweru należy pompować opony nawet dwukrotnie w ciągu tygodnia. W takim przypadku znacznie lepiej sprawdzi się pompka stacjonarna, która nie tylko będzie znacznie prostsza w użyciu, ale też pozwoli szybciej osiągnąć pożądane wartości ciśnienia w oponie.

Jak rodzaj roweru wpływa na wybór odpowiedniej pompki?

Pompki rowerowe (https://www.erowery.pl/m/89744/akcesoria-pompki) mają konstrukcyjnie nałożone określone granice maksymalnych ciśnień, do jakich można z ich pomocą napompować oponę. Warto pamiętać, że rowery szosowe i górskie znacznie różnią się zastosowanym rodzajem opon. Do roweru górskiego wystarczy zwykła pompka często określana mianem „high volume”, kiedy to do opony trafia więcej powietrza pod niższym ciśnieniem, nieprzekraczającym zazwyczaj 2-2.5 barów. Z kolei w pompowaniu opon rowerów szosowych zastosowanie znajdują pompki „high pressure”, dzięki którym można osiągnąć znacznie wyższe ciśnienie nierzadko przekraczające 6 barów, przy niższej objętości krążącego w oponie powietrza. Znacznie inne reguły dotyczą pompek do amortyzatorów. Stosowane w rowerach amortyzatory powietrzne wymagają najbardziej wytrzymałych pompek zdolnych do osiągnięcia ciśnień dochodzących do 20 barów.

Pompka ręczna – popularność powinna być przemyślana

Najchętniej wybieranym typem pompki są pompki ręczne. Zajmują najmniej miejsca, ale są też najmniej wydajne i trudniejsze w użytkowaniu niż pompki stacjonarne. Przy ich wyborze szczególną uwagę powinno się zwracać na dwie cechy – materiał, z jakiego została wykonana oraz sposób połączenia pompki z wentylem opony. Jeśli rower jest użytkowany rzadko, sprawdzi się już najtańsza pompka wykonana w całości z plastiku. Jeśli jednak rower pojawia się w planie dnia kilka razy w tygodniu, lepszą decyzją będzie zakup droższej pompki, wykonanej częściowo lub w całości z aluminium. Taka konstrukcja paradoksalnie pozwoli na oszczędności, ponieważ pompki te charakteryzuje wieloletnia trwałość bez utraty swoich właściwości. Dodatkowo aluminium w przeciwieństwie do plastiku nie będzie z czasem ulegać zniekształceniom, a podczas nagrzewania się pompki w trakcie pompowania, jej elementy nie będą narażone na rozszerzanie, znacznie utrudniające pracę.

Drugą istotną cechą pompki oprócz jej wykonania, jest połączenie cylindra z wentylem. Jeśli zawór jest na stałe przymocowany do korpusu pompki, energiczne pompowanie może spowodować uszkodzenie wentyla. Dlatego bezpieczniejszą alternatywą jest wybór pompki z zaworem na wężyku – taka budowa sprawi, że nawet podczas ruchu pompką w trakcie pompowania, wentyl nie będzie narażony na przemieszczenie.

Comments are closed.